هنرمند مبارز و متعهد بکتاش آبتین


 

دربارة هنرمند مبارز و متعهد بکتاش آبتین

بکتاش آبتین ( مهدی کاظمی)؛ متولد ۱۳۵۳ فیلمساز، شاعر، نویسنده و منتقدی بود که از سال ۱۳۹۱ منشی کانون نویسندگان ایران و از سال ۱۳۹۳ یکی از دبیران این کانون بود.

او از اوایل دهه ۱۳۷۰ در زمینه ادبیات به فعالیت مشغول بود. در ابتدا غزل می‌گفت و با نام «مهدی کاظمی» در فضای غزل دهه هفتاد مطرح شد. وی پس از مجموعه نخستش به شعر آزاد تمایل پیدا کرد و نام «بکتاش آبتین» را برای فعالیت هنری خود انتخاب کرد. از مجموعه‌شعرهای او می‌توان به مژه‌ها، چشم‌هایم را بخیه کرده‌اند، و پای من که قلم شد نوشت برگردیم، خلوت، پتک و در میمون خودم پدربزرگم اشاره کرد.

او همچنین فعالیت سینمایی خود را از اوایل دهه ۱۳۸۰ خورشیدی آغاز کرده و مستندهایی پیرامون زندگی هنرمندانی نظیر لوریس چکناواریان، علیشاه مولوی، همایون خرم ساخته بود.

بکتاش در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۹۸ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به تحمل ۵ سال حبس محکوم شد. او روز شنبه ۵ مهرماه۱۳۹۹  پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد. اتهامات او، انتشار تاریخچه داخلی دربارهٔ ۵۰ سال فعالیت کانون نویسندگان و حضور در مراسم بزرگداشت محمد مختاری، محمدجعفر پوینده و احمد شاملو بوده‌است.

در آذر ۱۳۹۹ بیش از ۱۳۰۰ نفر از شاعران و نویسندگان ایرانی با امضای بیانیه‌ای به حکم زندان بکتاش آبتین و دو تن از نویسندگان دیگر اعتراض کردند.

در همان زمان، نامه دیگری با امضای تعدادی از نویسندگان و هنرمندان مطرح جهانی توسط انجمن قلم آمریکا منتشر شد که خواستار آزادی این سه تن شده بودند. از مطرح‌ترین هنرمندان امضاکننده می‌توان به مریل استریپ، اورهان پاموک، مارگارت اتوود، خالد حسینی و آریل دورفمان اشاره کرد.

وی در مدتی که دوران حبس خود را در زندان اوین می‌گذارند، دو بار به ویروس کرونا مبتلا شد.

در تیر ۱۴۰۰، انتشار تصاویر او با پابند و بسته‌شده به تخت بیمارستان موجب اعتراض تعدادی از هنرمندان و نویسندگان مطرح شد. پس از اعتراضات گسترده کاربران فضای مجازی، محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها، از برخورد با عوامل خاطی اعزام بکتاش آبتین خبر داد.

بار دوم، در آذر ۱۴۰۰، به علت تعلل در درمان او، وضعیت بیماری اش حاد شد و پزشکان مجبور شدند او را در تاریخ ۱۲ دی ۱۴۰۰ به کمای مصنوعی فرو ببرند.  اما بکتاش در تاریخ ۱۸ دی ۱۴۰۰ درگذشت.

 

Post a Comment

0 Comments